Pondelok, 20. november, 2017 | Meniny má Félix
Pridajte si svoje mesto

V Liptove dokončili prvý úsek diaľnice pred takmer polstoročím

Stačí letmý pohľad do štatistík dopravnej nehodovosti a je zrejmé, že cesty v okresoch Ružomberok a Liptovský Mikuláš patria na Slovensku k najrizikovejším.

Výstavba mosta v Podturni.(Zdroj: TASR)

Liptovský lievik, cez ktorý v súčasnosti prejde každý deň asi 14-tisíc vozidiel, nemožno obísť. Dôvodom je nedokončený liptovský úsek D1, ako súčasť plánovanej 460-kilo-metrov diaľnice z Bratislavy do Košíc.

Prvý úsek D1 v Liptove ukončili v roku 1976 na rozhraní obcí Uhorská Ves a Liptovský Ján v miestach, kde mal onedlho stáť v tom čase naplánovaný najdlhší vyše kilometer dlhý diaľničný viadukt v ČSSR.

Na západ od Liptovského Mikuláša pokračovali vo výstavbe diaľnice po Ivachnovú. Tam pri Kozom vŕšku diaľničné provizórium končí. Finále ukončenia diaľničného úseku, súčasť spojnice medzi Bratislavou a Košicami, bude asi o deväť rokov, teda po pol storočí od začiatku výstavby.

Príbeh liptovskej diaľnice je ako turecká telenovela, staviame ju vraj ako v Indii, kde mechanizmy nahrádzajú ľudskou silou – jamu pre pilier základu kopú desiati týždeň, namiesto stroja, ktorý to isté spraví za pár hodín. Netreba sa diviť, staviame pomaly, neefektívne. Oveľa rýchlejšie pribúda počet vozidiel i havárii.


Najdrahší a najkomplikovanejší

Spolu s financiami zo štátneho rozpočtu sú k dispozícii aj eurofondy, ktoré sú nevyhnutné na dokončenie naj-drahšieho a najzložitejšieho úseku Ivachnová resp. Ružomberok – Žilina. Diaľničný úsek v okolí Hubovej začali stavať s prerušeniami už v roku 2010. Rátalo sa s výstavbou dvoch tunelov – Rojkov s dĺžkou 1 810 metrov a 2 989 metrov dlhý Havran. Od vzniku samostatného Slovenska každá vláda deklarovala to isté – diaľnice sú dôležité.


Dokončenie liptovského úseku je v nedohľadne

Ak by v Liptove v čase výstavby prvého úseku, čo súvisí s vybudovaním vodného diela Liptovská Mara, realizovali plány aktuálnym tempom, asi by sme na socialistických plánovačov, národohospodárov, veru nespomínali v dobrom.

Diaľničný úsek od Liptovského Jána po Ivachnovú napriek tomu, že nebol prioritný, je v prevádzke. Pri výstavbe v tom čase nastali aj nejaké komplikácie, napr. spadnutá časť mosta pri Liptovskom Mikuláši, čo humoristi nazvali „mestom padajúcich mostov“.

Vtedy sa nič nikomu nestalo, nešlo o život. Problém sa zdal byť podružný, aspoň v porovnaní s odhaleniami o predražených zákazkách alebo s nevyplatenými živnostníkmi, mzdami, kde na rozostavaných úsekoch pracujú ľudia načierno či 27 dní bez prestávky po 12 hodinách.

Potvrdil to i hlavný inšpektor Inšpektorátu práce v Žiline Rudolf Kubica a vyšlo to najavo v reportáži TA3: „Aj po našej kontrole bolo veľa telefonátov, z akého dôvodu sme tam išli, prečo tam ideme a bránime termínu výstavby atď. Čo bolo prekvapujúce, lebo my si svoju prácu konáme, ako máme.“

Zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti išlo o odozvu ozaj nenáležitú. Kontrolórov obvinili, že komplikujú prácu a zdržujú termíny dokončenia výstavby.

Prvý sedem kilometrov dlhý diaľničný úsek v Liptove, ktorý dali do užívania, nemal v porovnaní s modernými rýchlostnými komunikáciami aktuálne požadované parametre, ani vhodné smerové vedenie.

„Vtedy boli nižšie nároky na infraštruktúry vyššieho dopravného významu. Zodpovedá tomu aj smerový profil diaľnice v okolí Liptovského Mikuláša s menšími polomermi oblúkov,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. V tom čase denne prešlo okolo tisíc áut.


Prvá diaľnica na severe Slovenska

Prečo ako jednu z prvých na Slovensku naplánovali diaľnicu práve v Liptove?

Aj Ľ. Palčák dôvodí, že predovšetkým išlo o zatraktívnenie rekreačnej lokality regiónu, ktorý vďaka prírodným danostiam už v tom čase patril k najnavštevovanejším slovenským destináciám.
Súvis medzi výstavbou Liptovskej Mary je taktiež nezanedbateľný. Vhodne využili sústredené nasadenie pracovníkov, vozidiel, stavebnej techniky a mechanizácie žilinského Váhostavu. Ako sa vraví „zabili jednou ranou dve muchy“.

Výstavba liptovského úseku s dvanástimi diaľničnými premosteniami trvala štyri roky. Podľa dobovej tlače v rámci zemných prác premiestnili na teleso rýchlostnej komunikácie z pracoviska vodného diela skoro 2 milióny kubíkov zeminy. Výstavba 22-kilometro-vého úseku diaľnice Ivachnová – Liptovský Mikuláš – Liptovský Ján úspešne pokračovala. Úsek končiaci v Ivachnovej bol dlhší časť v prevádzke iba v polovičnom profile diaľnice.


Prišiel aj sovietsky maršál Ustinov

Po novom úseku diaľnice z Vojenskej vysokej technickej školy na Kaleník pri Jamníku, kde mali byť inštalované rakety SS 20, sa previezol aj minister obrany ZSSR maršal Dmitrij Ustinov so sprievodom asi tridsiatich vládnych limuzín.

Sedemkilometrový úsek využívali iba tí, čo si chceli na pár minút vychutnať jazdu po diaľnici. Čas jazdy autom medzi Liptovským Jánom a centrom Liptova sa skrátil na polovicu – na 9 minút. Autá tu ale nejazdili 130-kilometrovou rýchlosťou, lebo ju nedosiahli.

V roku 1976 pracovníci košických Inžinierskych stavieb začali s prípravnými prácami na úseku Liptovský Ján – Liptovský Hrádok, kde o niekoľko rokov preklenula údolie Váhu nová dominanta Liptova – vyše kilometer dlhý nadjazd pri obciach Uhorská Vec a Podtureň. V tom čase obyvatelia nekritizovali ani stavby, ani ich zdĺhavú výstavbu.


Boli za, ale aj proti tunelu Korbeľka

V súčasnosti okrem iných komplikujú stavebné práce obyvatelia dotknutých území.

K výstavbe úseku v okolí Hubovej boli dve petície – jedna za postavenie tunela Korbeľka, druhá proti. Ak povedie cez niekoľko kilometrov dlhý tunel, bude úsek dlhý 14 km, ak nie, jeho dĺžka je plánovaná na 15,28 km. Zdĺhavé rozhodovanie ohrozuje realizáciu projektov, najmä využívanie eurofondov.

Samostatnou kapitolou je dopravná situácia v Ružomberku a jeho okolí, s čím súvisí postavenie rýchlostnej komunikácie R1 smerom na Donovaly a B. Bystricu. Aj tu chytáme problém za chvost.

Variant stáročiami preverený cestný koridor spolu s dokončením D1 vítajú samosprávy dolného Liptova. Sú netrpezliví, lebo vedia, že nás dobehla minulosť, veď prvé plány na výstavbu diaľnice medzi Prahou a Košicami naplánovali v roku 1965.

V Liptove sa začalo s výstavbou diaľnice v roku 1972 a po rôznych termínoch dokončenia jeden z posledných stanovili na rok 2019. „Optimistické predpovede“ naznačujú, že v Liptove budeme jazdiť po ukončenom úseku v rok 2025 – to nie je tlačová chyba.


  1. Medailu z rúk britského princa si prebrala aj šikovná študentka Bianka z Likavky 201
  2. Správy o rušení nemocnice označilo vedenie za fámy 53
  3. Odkloňovače letu vtáctva inštalovali elektrikári pomocou dronu po prvýkrát Video 34
  4. Najlepšia budúca sestra 28
  5. Čombor verí že, vyzbierajú dosť podpisov, aby sa mohlo stavať 21
  6. Ukradol chovné zajace za tisíc eur 17
  7. Pytliaci ulovil jelenicu 15
  8. Krajskí poslanci zarobia stovky eur 15
  9. Pri mestskej plavárni vyrastie ďalšia bytovka 13
  10. V Ružomberku je víťazom Karol Javorka 10

Najčítanejšie správy

Ružomberok

Medailu z rúk britského princa si prebrala aj šikovná študentka Bianka z Likavky

Šikovná študentka kvinty z ružomberského Gymnázia sv. Andreja sa úspešne zapojila do medzinárodného programu pre mladých.

Správy o rušení nemocnice označilo vedenie za fámy

V Ružomberku sa stále zreteľnejšie ozývajú hlasy o oslabovaní postavenia vojenskej nemocnice, dokonca s cieľom nemocnicu predať či zrušiť. Nedávno bola nemocnica vyhlásená za najlepšiu na Slovensku medzi fakultnými nemocnicami, nespokojnosť personálu a klebety šíriace sa po meste preto v ľuďoch vyvolávajú zmätok a strach.

Odkloňovače letu vtáctva inštalovali elektrikári pomocou dronu po prvýkrát

Na elektrické vedenie vysokého napätia ponad rieku osadili energetici odkloňovače letu vtáctva. Reflexné prvky upevnili na vedenie dronom prvýkrát.

Najlepšia budúca sestra

Víťazkou druhého ročníka súťaže o najlepšiu budúcu sestru sa stala 22-ročná Katarína Koristeková z Katolíckej univerzity.

Čombor verí že, vyzbierajú dosť podpisov, aby sa mohlo stavať

Predseda vlády pricestoval do Žiliny, aby sa stretol s nespokojnými zástupcami Liptova a Kysúc. Okrem blokád hlavných cestných ťahov zorganizovali petíciu za urýchlenú dostavbu diaľnice, pretože miestne cesty už dlho nestačia náporom dopravy.

Blízke regióny

Nočná razia v okrese Brezno. Dôvodom boli tvrdé drogy

Národná kriminálna agentúra (NAKA) zasahovala v noci na juhu Slovenska aj v okrese Brezno.

Žena z Čierneho Balogu ohovárala,napádanej rodine tým spôsobila vážnu ujmu

Vyšetrovateľ v Brezne začal trestné stíhanie pre prečin ohovárania.

Donovaly sú uzatvorené

Situáciu skomplikovali aj vodiči na letných gumách.

Jarmočná sezóna v našom regióne vyvrcholí Ondrejským jarmokom

Tradičný Ondrejský jarmok sa uskutoční v Brezne od 30. novembra do 2. decembra.

V Brezne vyrastá Dedina zelených šmolkov

V breznianskej synagóge sa v pondelok 27. novembra o 16.00 uskutoční vernisáž výstavy architektov, ktorí prezentujú svoj pohľad na problematické alebo nevyužiteľné miesta v Brezne. Jeden z ich projektov Dedinka zelených šmolkov sa už realizuje a prinesie krajší areál v Materskej škole na Mazorníkove.

Všetky správy

Deň, ktorý zmenil Tatry. Pozrite si fotografie spred 13 rokov

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch, niektoré však uniknú do našej atmosféry.

Kam vyraziť