Sobota, 22. júl, 2017 | Meniny má Magdaléna
Pridajte si svoje mesto

Ružomberčania sa diaľnice tak rýchlo nedočkajú

Budovanie slovenských diaľnic môžeme nazvať aj nekonečným príbehom. V hornom Liptove využívajú motoristi diaľnicu už viac ako štyridsať rokov, ale v Ružomberku už ani neveria, že D1 niekedy dokončia. Pozreli sme sa preto, ako to vyzerá na liptovských diaľničných staveniskách.

Ivachnová(Zdroj: Marek Juriš)

LIPTOV, TURIEC. Úsek, ktorý najvýraznejšie odsúva termín dokončenia autostrády do Košíc, je časť diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou neďaleko Ružomberka.

Štát do dnešného dňa nerozhodol, kadiaľ táto štvorprúdovka povedie. Posudzuje rôzne možnosti jej trasovania. Pristúpil k tomu potom, ako na jar 2013 nastal masívny zosuv pôdy neďaleko Šútova.

Bude Korbeľka aj Havran
V hre sú dva varianty. Tým prvým je postaviť úsek diaľnice na povrchu. V takom prípade by diaľnica išla cez chránenú prírodu. Navyše, postaviť diaľnicu naprieč údolím Váhu, kde sa sanoval zosunutý svah, by bolo drahé.

Druhá možnosť počíta s tým, že by diaľnica viedla prevažne v tuneloch, kde sa počíta s tunelmi Korbeľka a Havran. Ak by sa štát priklonil k tomuto variantu, znamenalo by to, že by sa museli prekresliť a zmeniť pôvodné plány.

Ak by štát staval diaľnicu podľa pôvodného plánu, teda cez údolie Váhu, diaľnicu by mohol začať stavať najskôr v roku 2019 a práce by sa ukončili v roku 2023.

Ak však bude musieť raziť nový tunel Korbeľka v dĺžke takmer šesť kilometrov, s výstavbou bude môcť začať najskôr v roku 2021 a práce na úseku by sa tak skončili až v roku 2026. Čo by súhlasilo s vyhlásením Érseka o konečnom prepojení Košíc s Bratislavou. Okrem tohto úseku však má štát problémy aj pri úsekoch diaľnic, ktoré už stavia. Jedným z nich je napríklad výstavba diaľničného obchvatu Ružomberka.

Hoci stavbári mali úsek dokončiť už o niekoľko týždňov, pre hroziaci zosuv pôdy v tuneli Čebrať jeho výstavbu Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pozastavila. Termín dokončenia tohto úseku nie je známy.

Hrozí zosuv nad Hrboltovou
Výstavba diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je pozastavená z dôvodu nepredvídateľného rozsahu zosuvu nad obcou Hrboltová.
Michaela Michalová, hovorkyňa NDS, informovala, že nevhodným technologickým zásahom by mohlo dôjsť k nežiadúcim okolnostiam a z toho dôvodu sa v súčasnosti posudzujú varianty trasovania diaľnice a ich vplyv na všetky zložky životného prostredia.

Stavebné práce na úseku by sa mali podľa informácií z NDS rozbehnúť v druhej polovici tohto roka po odovzdaní správy EIA, potom, čo sa definitívne rozhodne o trase diaľničného úseku.

Prieskumy ukazujú, že podľa všetkého sa bude trasa modifikovať, čo znamená, že tunel sa predĺži približne o 1600 m a celý úsek sa skráti o približne 300 m. Na ostatných častiach úseku bol harmonogram prác prispôsobený harmonogramu prác na tuneli Čebrať.

„Pripomíname, že každý krok NDS je pod kontrolou zástupcov Európskej komisie, s ktorými celý proces koordinujeme. NDS zvažuje všetky varianty, je predčasné hovoriť o cene, pokiaľ nemáme presné technické riešenie,“ vysvetlila hovorkyňa.

Zatiaľ mešká aj Višňové
M. Michalová pokračovala, že ide o projekt diaľnice, ktorý je v zásobníku na financovanie zo zdrojov EÚ.

„Pravidelne rokujeme o postupe práce so zástupcami Európskej komisie a JASPERS (JASPERS je partnerstvo technickej pomoci medzi tromi partnermi – Európskou komisiou, Európskou investičnou bankou a Európskou bankou pre obnovu a rozvoj – pozn. red.) Naposledy vedenie NDS spolu s ministerstvom dopravy a výstavby aj za účasti generálneho riaditeľa Jána Ďurišina rokovalo so zástupcami EK 3. mája. Každý ďalší krok NDS je pod podrobnou kontrolou EÚ. Musíme dodržiavať prísne pravidlá, ktoré v týchto prípadoch Európska únia má,“ spresnila hovorkyňa.
Problematická je aj výstavba najdlhšieho tunela na Slovensku – Višňové s priľahlými úsekmi.

Úsek za približne 410 miliónov eur stavia konzorcium talianskej spoločnosti Salini-Impregilo spolu so spoločnosťou Dúha podnikateľa Miroslava Remetu.

„Informovali sme NDS, že môže dôjsť k omeškaniu o dva roky,“ povedal týždenníku Trend Remeta. Dôvodom podľa neho je, že technické riešenie vonkajšej časti diaľnice je zastarané, nespĺňa normy a takisto už nevyhovuje po dopravnej stránke. „Projekty sa preto menia a pripravujú sa nové stavebné povolenia vrátane výkupov pozemkov,“ dodal Trendu Remeta.

Košice až po roku 2020
Úsek diaľnice, a teda odľahčenie cesty popod Strečno, by sa tak mohol dokončiť až v roku 2021. NDS podľa pôvodných plánov ráta s termínom 2019. S jeho posunom preto štátna spoločnosť nesúhlasí.

„Už pri predbežnom skúmaní argumentácie je zrejmé, že väčšina argumentov je neodôvodnená, respektíve neodôvodniteľná v prezentovanom rozsahu,“ povedala pre spravodajskú televíziu TA3 hovorkyňa NDS.

Dokončenie diaľnice do Košíc za horizont roku 2020 sa posúva aj pri výstavbe diaľničného obchvatu Prešova. Štát zmluvu s víťazným konzorciom okolo spoločnosti Eurovia podpísal len pred niekoľkými týždňami, dokončiť sa podľa zmluvy má do štyroch rokov, teda v roku 2021.


  1. Univerzita sa od kotlebovcov dištancovala 2 534
  2. Budúcnosť nevyužívanej školičky je zatiaľ nejasná 324
  3. Aká je strava v nemocniciach? Pýtali sme sa pacientov aj zdravotníkov 274
  4. V dedine sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu Foto 144
  5. Ruža vyhrala v Bergene, o týždeň nastúpi Evertonu 97
  6. Cestu pod Strečnom zrejme otvoria skôr ako koncom júla 36
  7. Farníci maľovali 16
  8. Obec rozkopali plynári 13
  9. Po dvoch zostupoch je Černová nazad v jednotke 9
  10. Pre uzáveru pod hradom posilnili vlaky 8

Najčítanejšie správy

Ružomberok

Univerzita sa od kotlebovcov dištancovala

Medzi časopismi vystavenými v ružomberskej univerzitnej knižnici sa objavilo periodikum Naše Slovensko, ktoré vydáva strana Mariána Kotlebu.

Budúcnosť nevyužívanej školičky je zatiaľ nejasná

V centre Ružomberka chátra mestská budova. Kedysi sa v nej vzdelávali nadané deti, potom v nej malo byť klientske centrum. Dnes je prázdna a možno ju mesto nechá zbúrať.

Aká je strava v nemocniciach? Pýtali sme sa pacientov aj zdravotníkov

Niektorí pacienti sa sťažujú, že strava v nemocniciach nemá nič spoločné so zdravou výživou. Prekáža im najmä biele pečivo, ale aj zastaralé receptúry prípravy jedál. Sú ale aj takí, ktorí majú dobré skúsenosti a myslia si, že nemocničná strava je chutná. Urobili sme medzi ľuďmi anketu a pýtali sme sa, aké majú skúsenosti. Na druhej strane sme oslovili aj dve liptovské nemocnice, aby sme sa dozvedeli, ako zdravotníci jedlo skutočne pripravujú.

V dedine sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu

Dolnokubínski policajti nepustia smerom na Terchovú žiadny kamión. Ich žilinskí kolegovia sú k zákazu prejazdu nákladných áut nad 7,5 tony benevolentnejší. Čo to spôsobuje?

Ruža vyhrala v Bergene, o týždeň nastúpi Evertonu

MFK Ružomberok vyhral na pôde SK Brann a zabezpečil si postup do 3. predkola, kde sa stretne s Evertonom.

Blízke regióny

Opustený hotel má po rokoch nového majiteľa

V príjemnom lesnom prostredí medzi Kráľovou Lehotou a Hybami pustne kedysi vychýrený hotel. Nedávno ho kúpila súkromná firma.

FOTO: Donovaly otvárajú detský park, ktorý na Slovensku nemá obdobu

Počas leta sú Donovaly "hlavným mestom detí".

Nízkotatranské lesy miznú

Národný park Nízke Tatry na budúci rok oslavuje 40 rokov existencie. Pri pohľade na jeho obnažené svahy a závery dolín je na mieste otázka, či ešte bude čo ochraňovať.

Vodiči pozor- panelovku medzi Diviakmi a Mošovcami úplne zatvoria

​​​​​​​Analýzy vzoriek starého betónu z panelovky ukázali, že podložie pod cestou musia stavbári ešte viac prehĺbiť. To bude mať za následok úplnú uzáveru trasy medzi dvomi obcami.

K. Kaliský: „Ničenie lesov národného parku pokračuje šialenou rýchlosťou.“

Karol Kaliský, ekológ, lesník, úspešný filmár a fotograf prírody, po ukončení štúdia lesníctva vo Zvolene dva roky pôsobil ako účastník projektu na záchranu tatranského kamzíka, ďalších päť rokov robil na Správe TANAP-u.

Všetky správy

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné. Počas obdobia v ústraní rozmýšľa o svojej politickej budúcnosti.

Šariš a Zemplín zasiahla ďalšia supercela, obce hlásia škody

Miestami až extrémne zrážky zasiahli okresy od Bardejova až po Sninu.

Tínedžeri sa posmievali topiacemu sa mužovi, nechali ho zomrieť

Hovorkyňa polície uviedla, že ani pri vypočúvaní neprejavili žiadnu ľútosť.

Odhalili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším. Vedci zistili, ako to je možné.

Devätnástu etapu vyhral Boasson Hagen, pelotón finišoval s veľkou stratou

Z triumfu sa radoval jazdec z úniku. Pelotón prišiel do cieľa s viac ako 12-minútovou stratou.

Kam vyraziť