Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana
Pridajte si svoje mesto

Ružomberčania sa diaľnice tak rýchlo nedočkajú

Budovanie slovenských diaľnic môžeme nazvať aj nekonečným príbehom. V hornom Liptove využívajú motoristi diaľnicu už viac ako štyridsať rokov, ale v Ružomberku už ani neveria, že D1 niekedy dokončia. Pozreli sme sa preto, ako to vyzerá na liptovských diaľničných staveniskách.

Ivachnová(Zdroj: Marek Juriš)

LIPTOV, TURIEC. Úsek, ktorý najvýraznejšie odsúva termín dokončenia autostrády do Košíc, je časť diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou neďaleko Ružomberka.

Štát do dnešného dňa nerozhodol, kadiaľ táto štvorprúdovka povedie. Posudzuje rôzne možnosti jej trasovania. Pristúpil k tomu potom, ako na jar 2013 nastal masívny zosuv pôdy neďaleko Šútova.

Bude Korbeľka aj Havran
V hre sú dva varianty. Tým prvým je postaviť úsek diaľnice na povrchu. V takom prípade by diaľnica išla cez chránenú prírodu. Navyše, postaviť diaľnicu naprieč údolím Váhu, kde sa sanoval zosunutý svah, by bolo drahé.

Druhá možnosť počíta s tým, že by diaľnica viedla prevažne v tuneloch, kde sa počíta s tunelmi Korbeľka a Havran. Ak by sa štát priklonil k tomuto variantu, znamenalo by to, že by sa museli prekresliť a zmeniť pôvodné plány.

Ak by štát staval diaľnicu podľa pôvodného plánu, teda cez údolie Váhu, diaľnicu by mohol začať stavať najskôr v roku 2019 a práce by sa ukončili v roku 2023.

Ak však bude musieť raziť nový tunel Korbeľka v dĺžke takmer šesť kilometrov, s výstavbou bude môcť začať najskôr v roku 2021 a práce na úseku by sa tak skončili až v roku 2026. Čo by súhlasilo s vyhlásením Érseka o konečnom prepojení Košíc s Bratislavou. Okrem tohto úseku však má štát problémy aj pri úsekoch diaľnic, ktoré už stavia. Jedným z nich je napríklad výstavba diaľničného obchvatu Ružomberka.

Hoci stavbári mali úsek dokončiť už o niekoľko týždňov, pre hroziaci zosuv pôdy v tuneli Čebrať jeho výstavbu Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pozastavila. Termín dokončenia tohto úseku nie je známy.

Hrozí zosuv nad Hrboltovou
Výstavba diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je pozastavená z dôvodu nepredvídateľného rozsahu zosuvu nad obcou Hrboltová.
Michaela Michalová, hovorkyňa NDS, informovala, že nevhodným technologickým zásahom by mohlo dôjsť k nežiadúcim okolnostiam a z toho dôvodu sa v súčasnosti posudzujú varianty trasovania diaľnice a ich vplyv na všetky zložky životného prostredia.

Stavebné práce na úseku by sa mali podľa informácií z NDS rozbehnúť v druhej polovici tohto roka po odovzdaní správy EIA, potom, čo sa definitívne rozhodne o trase diaľničného úseku.

Prieskumy ukazujú, že podľa všetkého sa bude trasa modifikovať, čo znamená, že tunel sa predĺži približne o 1600 m a celý úsek sa skráti o približne 300 m. Na ostatných častiach úseku bol harmonogram prác prispôsobený harmonogramu prác na tuneli Čebrať.

„Pripomíname, že každý krok NDS je pod kontrolou zástupcov Európskej komisie, s ktorými celý proces koordinujeme. NDS zvažuje všetky varianty, je predčasné hovoriť o cene, pokiaľ nemáme presné technické riešenie,“ vysvetlila hovorkyňa.

Zatiaľ mešká aj Višňové
M. Michalová pokračovala, že ide o projekt diaľnice, ktorý je v zásobníku na financovanie zo zdrojov EÚ.

„Pravidelne rokujeme o postupe práce so zástupcami Európskej komisie a JASPERS (JASPERS je partnerstvo technickej pomoci medzi tromi partnermi – Európskou komisiou, Európskou investičnou bankou a Európskou bankou pre obnovu a rozvoj – pozn. red.) Naposledy vedenie NDS spolu s ministerstvom dopravy a výstavby aj za účasti generálneho riaditeľa Jána Ďurišina rokovalo so zástupcami EK 3. mája. Každý ďalší krok NDS je pod podrobnou kontrolou EÚ. Musíme dodržiavať prísne pravidlá, ktoré v týchto prípadoch Európska únia má,“ spresnila hovorkyňa.
Problematická je aj výstavba najdlhšieho tunela na Slovensku – Višňové s priľahlými úsekmi.

Úsek za približne 410 miliónov eur stavia konzorcium talianskej spoločnosti Salini-Impregilo spolu so spoločnosťou Dúha podnikateľa Miroslava Remetu.

„Informovali sme NDS, že môže dôjsť k omeškaniu o dva roky,“ povedal týždenníku Trend Remeta. Dôvodom podľa neho je, že technické riešenie vonkajšej časti diaľnice je zastarané, nespĺňa normy a takisto už nevyhovuje po dopravnej stránke. „Projekty sa preto menia a pripravujú sa nové stavebné povolenia vrátane výkupov pozemkov,“ dodal Trendu Remeta.

Košice až po roku 2020
Úsek diaľnice, a teda odľahčenie cesty popod Strečno, by sa tak mohol dokončiť až v roku 2021. NDS podľa pôvodných plánov ráta s termínom 2019. S jeho posunom preto štátna spoločnosť nesúhlasí.

„Už pri predbežnom skúmaní argumentácie je zrejmé, že väčšina argumentov je neodôvodnená, respektíve neodôvodniteľná v prezentovanom rozsahu,“ povedala pre spravodajskú televíziu TA3 hovorkyňa NDS.

Dokončenie diaľnice do Košíc za horizont roku 2020 sa posúva aj pri výstavbe diaľničného obchvatu Prešova. Štát zmluvu s víťazným konzorciom okolo spoločnosti Eurovia podpísal len pred niekoľkými týždňami, dokončiť sa podľa zmluvy má do štyroch rokov, teda v roku 2021.


  1. Vodopád uprostred dediny patrí medzi najkrajšie na Slovensku Foto 1 024
  2. Lanovka na Malino Brdo funguje už pol storočie 231
  3. Cez víkend by nás mal potrápiť výdatný dážď 102
  4. Deti z Rovne sa stále hrajú na kamienkoch 52
  5. Stodvaročnej Ružomberčanke blahoželal k sviatku aj minister 27
  6. V škôlkach je viac miest ako detí, aj tak pribudne ďalšia 22
  7. Policajti nachytali opité deti 17
  8. Budú nové bežecké preteky 15
  9. Ruža vyhrala v Podbrezovej 15
  10. V Hrboltovej sa púšťajú do záchrany starých sýpok 12

Najčítanejšie správy

Ružomberok

Vodopád uprostred dediny patrí medzi najkrajšie na Slovensku

Lúčanský vodopád na Liptove bol vyhlásený za Národnú pamiatku.

Lanovka na Malino Brdo funguje už pol storočie

Pre stredisko bola výrazným impulzom pre ďalší rozvoj.

Cez víkend by nás mal potrápiť výdatný dážď

Hydrometeorológovia vydali pre oba liptovské okresy výstrahy pre silný dážď a z neho hroziace povodne.

Deti z Rovne sa stále hrajú na kamienkoch

Po oprave priestoru medzi bytovkami na Rovni sa akosi zabudlo na malé deti. Tie sa pri nevyhnutej fantázii môžu zahrať 
nanajvýš na lavičkách.

Stodvaročnej Ružomberčanke blahoželal k sviatku aj minister

Sidónia Zdenka Vicenová má za sebou 42 rokov práce, ktorú zasvätila pomoci iným. O chorých sa starala aj v náročných podmienkach, keď sama nevedela, či sa dožije rána.

Blízke regióny

Kotlebovu jazdu vyprevadili z Bystrice transparentmi ( +FOTO a VIDEO)

Súčasne vyzvali občanov Slovenska, aby neignorovali vzniknutú situáciu a pri najbližšej príležitosti ukázali neonacistickej strane Mariána Kotlebu, že nie je hlasom slušných ľudí, ktorých predkovia položili životy v boji za demokraciu.

Mestskí poslanci schválili budúcu kúpu bytového domu Predné Halny 10

Jedna z najviac neslávne známych stavieb v Brezne by sa už čoskoro mohla stať minulosťou. Významný krok k tomu minulý týždeň urobilo svojím rozhodnutím breznianske mestské zastupiteľstvo.

V Tepliciach sa ďakovalo za úrodu, pozrite si fotky z dožiniek

Sprievod mestom, odovzdávanie dožinkových vencov, hudba, tanec, spev a aj dobré jedlo. To všetko patrí k poďakovaniu za úrodu.

Plavecké rekordy v žilinskom bazéne neplatia. Bazén nemá 50 metrov

Štandardné rozmery dostane bazén po rekonštrukcii. Mestská plaváreň bude niekoľko týždňov zatvorená.

Kompletné výsledky súťaže Dedina roka, ako dopadla Blatnica?

O prestížny titul sa uchádzalo 20 obcí, z Turca len jedna.

Všetky správy

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy. Najvyššia z nich, Eurovea 2 by mala vyrásť do roku 2020.

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

Investície sú neúmerné výkonom. Slovan kupuje hráčov, ktorým niečo chýba

Slovan nastúpil s najlepšou zostavou v tejto sezóne. Preukázali sme mu až príliš veľa rešpektu a nervozity, priznal tréner Trnavy.

Mladý Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Kam vyraziť