Sobota, 21. október, 2017 | Meniny má Uršuľa
Pridajte si svoje mesto

Severná diaľnica pôjde tunelom Korbeľka

Ministerstvo životného prostredia definitívne vybralo trasu diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou. Dalo za pravdu ochranárom, ktorí tunel Korbeľka presadzujú už pätnásť rokov.

Il. foto: Cena úseku s tunelom je porovnateľná povrchovému variantu. K tomu treba pripočítať aj rozsiahle opatrenia, na zníženie vplyvov na obyvateľstvo a prírodu.(Zdroj: NDS)

HUBOVÁ. Problém na jednom z najnáročnejších úsekov diaľnice D1 sa postupne rozuzľuje. Ministerstvo životného prostredia uprednostnilo medzi Turanmi a Hubovou trasu dlhým tunelom Korbeľka pred trasami fatranskými údoliami.

Vyplýva to zo záverečnej správy hodnotenia vplyvov výstavby diaľničného úseku na životné prostredie a zdravie obyvateľstva. Stanovisko je záväzné pre ministerstvo dopravy.

Cenou sa obe možnosti vyrovnajú

„Ministerstvo životného prostredia súhlasí s s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov. Riešenie predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak aj samotnej prírode,“ povedal hovorca ministerstva Tomáš Ferenčák.Cenu výstavby úseku s tunelom odhadli na 900 miliónov eur.

Údolný variant, ktorý by si vyžiadal ďalšie peniaze na dodatočné kompenzácie zásahov do prírody, by sa priblížil k cene tunelu Korbeľka.

Korbeľka šetrí ľudí aj prírodu

Porovnanie prieniku oboch trás chránenými územiami ukázalo, že údolný variant by nimi prechádzal viac ako 4 kilometrami, kým pri tuneli Korbeľka je to približne 200 metrov. Trasa údolím by preťala migračné trasy medveďa, vlka, či rysa.

Dediny pri štátnej ceste 1/18 už roky trpia stúpajúcou záťažou dopravy. Život im znepríjemňujú hluk, vibrácie, prašnosť a množstvo áut prechádzajúce popred rodinné domy. Na verejnom prerokovaní starosta dolnoliptovských Stankovian Rudolf Baleja upozornil, že v Rojkove, ktorý je ich miestnou časťou, zomrelo za posledných 50 rokov na ceste 53 ľudí.

Údolný variant by ovplyvnil približne 1200 ľudí, tunelový tristo.

Riziko ohrozenia zdrojov pitnej vody

Jediný problém realizácie trasy s tunelom Korbeľka je možné ohrozenie vodných zdrojov v masíve Kopy. Preto obce na turčianskej strane tunela uprednostňujú trasu údolím.

„Na základe podrobného posudku je potrebné stanoviť opatrenia na ich ochranu. V prípade nedostatočnej možnosti ich ochrany je potrebné vytipovať náhradné zásobovanie dotknutého obyvateľstva ako podmieňujúci investíciu,“ napísalo ministerstvo v stanovisku.

Dúfajú v definitívnu bodku

Ochranári a neziskové organizácie uprednostňovali tunel Korbeľka už 15 rokov.

„Išlo o jeden z najkomplikovanejších procesov EIA, ak nie najkomplikovanejší. Preto sme radi, že je na stole výsledok a konečne sa upustí od údolného variantu, ktorý blokoval výstavbu diaľnice a tiež hrozil prírode v malofatranských dolinách,“ napísala v stanovisku SOS Birdlife.

„Chceme dúfať, že je to defintívna bodka za rozhodovaním o trase a nenájdu sa zas nejakí lobbisti, ktorí budú lobovať za zavrhnutý údolný variant a tým opäť blokovať stavbu diaľnice,“ dodali.

Otázne financovanie úseku

Národná diaľničná spoločnosť sa teraz pustí do prípravy projektu, čo by malo trvať podľa ich odhadov do rokov 2020 až 2022.

Potom diaľničiari vyhlásia verejné obstarávanie, v ktorom vyberú stavebnú spoločnosť. Predpokladajú, že výstavba 13,5 kilometrov dlhého úseku vrátane razenia tunela Korbeľka z Krpelian do Stankovian zaberie 4 až 5 rokov. Prinajlepšom by sa mohlo s výstavbou začať v roku 2021 a skončiť v roku 2026.

Otázne zostávajú financie, do úvahy prichádza projekt verejno-súkromného partnerstva.

„Národná diaľničná spoločnosť teraz pripravuje všetky kroky tak, aby sa mohlo začať stavať čo najskôr, pričom kľúčové pre ďalší postup bude zabezpečenie dostatku financií na prípravu a následne aj na samotnú výstavbu,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Hovorkyňa dodala, že presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až po tom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.


  1. Ružomberčania protestovali, pretože namiesto diaľnice majú betónové pomníky Foto 2 245
  2. Obce chystajú blokádu Ružomberského okresu 954
  3. Mestskí policajti mali veľmi rušnú noc 239
  4. Po oslave prespali na najvyššom poschodí 154
  5. Voľby do VÚC 2017 Ružomberok: Zoznam kandidátov na poslancov 63
  6. Unikátny husitský kostol bude po oprave slúžiť najmä kultúre 35
  7. Hľadajú podozrivých z krádeže, zachytili ich kamerou 24
  8. Opravujú most ponad Váh aj diaľnicu 19
  9. V Ludrovej bude múzeum ručnej výroby papiera 18
  10. Na dne je Biely Potok s Liptovskou Osadou 17

Najčítanejšie správy

Ružomberok

Ružomberčania protestovali, pretože namiesto diaľnice majú betónové pomníky

Hodinovou blokádou vstupných ciest do Ružomberského okresu vyjadrili nespokojní ľudia nesúhlas so sústavným odkladaním dokončenia diaľnice v regióne.

Obce chystajú blokádu Ružomberského okresu

Zajtra nebude možné dostať sa do Ružomberského okresu ani z neho. Obyvatelia zablokujú tri prístupové cesty do regiónu.

Mestskí policajti mali veľmi rušnú noc

Ako počas väčšiny víkendových nocí ani minulý piatok sa mestskí policajti nemohli na nedostatok práce sťažovať.

Po oslave prespali na najvyššom poschodí

Obyvatelia bytoviek budú musieť popremýšľať o poriadnom zabezpečení, ktoré by ich ochránilo pred podobnými neželanými návštevami.

Voľby do VÚC 2017 Ružomberok: Zoznam kandidátov na poslancov

Do župy kandiduje 29 záujemcov o post poslanca. Krúžkovať budeme piatich.

Blízke regióny

Blatnický hrad sa mení na nepoznanie, láka turistov

Na obnove starobylého hradu sa už prestriedalo stodvadsať zamestnancov. Aj ich zásluhou pýcha Gaderskej doliny znovu ožila.

Aktuálne: Na R1 blízko McDonaldu sa zrazili tri autá a kamión, hlásia jedno zranenie

Na mieste sú hasiči, zdravotnícki záchranári a polícia. Počítajte s obmedzeniami v doprave.

Voľby do VÚC 2017 ŽILINA: Zoznam kandidátov na poslancov

V župných voľbách kandiduje 89 záujemcov o kreslo poslanca z okresu Žilina. Voliči vyberú trinástich.

Obchodný dom Galéria je už skoro hotový, nehrozia v centre Martina ešte väčšie kolóny?

Komplikácie na križovatkách pri novovznikajúcom obchodnom dome v centre mesta pomôže vyriešiť inteligentná svetlená signalizácia.

PETER SCHMIDT:Bezpečnostné prvky v tuneli Považský Chlmec sú najmodernejšie v Európe

Taktické cvičenie v tuneloch sa musí vykonávať raz za štyri roky a vždy aj pred otvorením nového tunela.

Všetky správy

Nedalo sa ho zachrániť, málokedy bol triezvy. Zadlžený Johnny Depp pôjde na súd

Má problém s matematikou, vravia jeho bývalí manažéri.

Suverén Babiš a ponížený Okamura. Posledná predvolebná debata bola šou

Takzvanú superdebatu sprevádzali hlasné reakcie prítomných divákov.

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

Katalánci vzali banky útokom, na protest z nich vyberajú peniaze

Vyberali väčšinou 150 a 160 eur. Tieto sumy sú najbližšie číslu 155 odkazujúcemu na článok španielskej ústavy, ktorým chce vláda odobrať Katalánsku niektoré autonómne právomoci.

Prieskum: Lunter by v banskobystrickej župe získal vyše päťdesiat percent

V žilinskej župe sa ukazuje tesný súboj medzi Blanárom zo Smeru a Jurinovou, kandidátkou opozície.

Kam vyraziť