Sobota, 22. júl, 2017 | Meniny má Magdaléna
Pridajte si svoje mesto

Likavčania môžu ohroziť plynulosť výstavby diaľnice

Rizikom ohrozenia plynulosti výstavby diaľnice sú nespokojní obyvatelia obce, cez ktorú vedie nadmerne preťažená cesta. Tá sa stane aj obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje.

Likavčania sa obávajú, že na už teraz preťaženej ceste vznikne v súvislosti s výstavbou diaľnice neúnosná situácia.(Zdroj: MIROSLAV GEJDOŠ)

Rizikom ohrozenia plynulosti výstavby sú nespokojní obyvatelia obce, cez ktorú vedie nadmerne preťažená cesta. Tá sa stane aj obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje.

LIKAVKA. Dlhé roky žiadanú dolnoliptovskú časť diaľnice poklepaním základného kameňa začala Národná diaľničná spoločnosť stavať vo februári. Úsek od Hubovej po Ivachnovú s dĺžkou 15 kilometrov by mali stavbári dokončiť o tri a pol roka.

Stavbári ešte ani nezačali poriadne robiť a už je tu hrozba zásadného spomalenia výstavby. Tá tentoraz neprichádza v podobe úradníckych obštrukcií z minulosti.

Ľudia sú odhodlaní brániť svoje práva

Riziko pre plynulú výstavbu dolnoliptovskej časti diaľnice treba hľadať v Likavke. Skutočne sa obyvatelia obce chystajú zablokovať hlavnú cestu, ktorá sa má stať obslužnou komunikáciou pre diaľničné stroje a mechanizmy?

„Ak nebudú splnené naše požiadavky, ľudia sú odhodlaní na dosiahnutie svojich práv použiť aj najkrajnejšie riešenia. Predpokladám, že čas na ne nastane najmä po začatí stavebných prác a po tom, čo bude možné situáciu s používaním cesty I/59 pre stavebné účely objektívne posúdiť,“ dozvedeli sme sa od Mariána Javorku, starostu Likavky.

V tejto súvislosti dodal, že už v súčasnosti denne prejde cez obec približne 10-tisíc vozidiel. Nemalé percento z nich predstavujú ťažké kamióny smerujúce z Poľska či do krajiny našich severných susedov. Likavčania preto už dnes žijú na hranici environmentálnej akceptácie.

Zlá je už prítomnosť: hluk, prach, nebezpečenstvo

Nevyhovujúce životné prostredie popri preťaženej hlavnej ceste v Likavke potvrdzujú viaceré objektívne faktory. Vysokú hladinu hluku prevyšujúcu hygienické normy potvrdili dve nezávislé merania.

Vysoká prašnosť v blízkosti hlavnej cesty znemožňuje vetranie v domoch. V čase špičky hlavne deti a starí ľudia cez cestu nedokážu bezpečne prejsť.

„Závažným dôsledkom nadmerného počtu prechádzajúcich vozidiel sú nepríjemné vibrácie. Tie sa vinou ukotvenia cesty uloženej o základové konštrukcie rodinných domov prenášajú na ne a poškodzujú ich. Dôkazom sú popraskané múry rodinných domov,“ zdôrazňoval starosta.

Dodal, že všetky tieto negatívne vplyvy sa ešte zvýraznia, ak sa cesta začne využívať aj ako obslužná komunikácia pre ťažké diaľničné stroje a mechanizmy.

Písomne komunikujú s ministerstvom

Na tieto skutočnosti Likavčania upozornili ministerstvo dopravy už v roku 2011. Vtedy sa prvý raz dozvedeli, že cesta prechádzajúca cez obec sa stane obslužnou komunikáciou hlavne pri výstavbe obchvatu Ružomberka ako súčasti dolnoliptovskej diaľnice.

Ľudia z obce svoje výhrady pripomenuli ministerstvu aj tohto roku.

„Navrhujeme cestu I/59 vylúčiť ako obslužnú komunikáciu pre potreby výstavby. Na tieto účely by sa mali používať výlučne zhotoviteľom diaľnice v blízkej budúcnosti vybudované prístupové komunikácie. Tie by sa po skončení výstavby diaľnice mohli dobudovať a využiť ako súčasť dlho sľubovaného obchvatu Likavky,“ vyhlásil M. Javorka.

Likavčania z ministerstva dostali odpoveď, že pre potreby budovania diaľnice bude zhotoviteľ prioritne používať jestvujúce a novovybudované dočasné prístupové komunikácie s dĺžkou takmer šesť kilometrov. Preťaženú cestu budú na obslužné účely používaná minimálne.

V liste zdôraznili, že pred začatím prác je zhotoviteľ povinný vykonať pasportizáciu blízkych objektov a pokiaľ počas výstavby dôjde k ich ďalšiemu poškodeniu, bude povinný vzniknuté škody nahradiť alebo dať objekty do pôvodného stavu.

„Či takéto riešenie bude obyvateľom stačiť, je otázne. Ich pochybnosti vyvoláva najmä veľmi nízka realizačná cena stavby, ale tiež skúsenosti z podobných prípadov monitorovaných v médiách, keď pomoc po rôznych zásahoch staviteľov zostala len na úrovni sľubov,“ vyslovil sa starosta.


  1. Univerzita sa od kotlebovcov dištancovala 2 534
  2. Budúcnosť nevyužívanej školičky je zatiaľ nejasná 324
  3. Aká je strava v nemocniciach? Pýtali sme sa pacientov aj zdravotníkov 274
  4. V dedine sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu Foto 144
  5. Ruža vyhrala v Bergene, o týždeň nastúpi Evertonu 97
  6. Cestu pod Strečnom zrejme otvoria skôr ako koncom júla 36
  7. Farníci maľovali 16
  8. Obec rozkopali plynári 13
  9. Po dvoch zostupoch je Černová nazad v jednotke 9
  10. Pre uzáveru pod hradom posilnili vlaky 8

Najčítanejšie správy

Ružomberok

Univerzita sa od kotlebovcov dištancovala

Medzi časopismi vystavenými v ružomberskej univerzitnej knižnici sa objavilo periodikum Naše Slovensko, ktoré vydáva strana Mariána Kotlebu.

Budúcnosť nevyužívanej školičky je zatiaľ nejasná

V centre Ružomberka chátra mestská budova. Kedysi sa v nej vzdelávali nadané deti, potom v nej malo byť klientske centrum. Dnes je prázdna a možno ju mesto nechá zbúrať.

Aká je strava v nemocniciach? Pýtali sme sa pacientov aj zdravotníkov

Niektorí pacienti sa sťažujú, že strava v nemocniciach nemá nič spoločné so zdravou výživou. Prekáža im najmä biele pečivo, ale aj zastaralé receptúry prípravy jedál. Sú ale aj takí, ktorí majú dobré skúsenosti a myslia si, že nemocničná strava je chutná. Urobili sme medzi ľuďmi anketu a pýtali sme sa, aké majú skúsenosti. Na druhej strane sme oslovili aj dve liptovské nemocnice, aby sme sa dozvedeli, ako zdravotníci jedlo skutočne pripravujú.

V dedine sa pre Strečno nedá prejsť cez cestu

Dolnokubínski policajti nepustia smerom na Terchovú žiadny kamión. Ich žilinskí kolegovia sú k zákazu prejazdu nákladných áut nad 7,5 tony benevolentnejší. Čo to spôsobuje?

Ruža vyhrala v Bergene, o týždeň nastúpi Evertonu

MFK Ružomberok vyhral na pôde SK Brann a zabezpečil si postup do 3. predkola, kde sa stretne s Evertonom.

Blízke regióny

Opustený hotel má po rokoch nového majiteľa

V príjemnom lesnom prostredí medzi Kráľovou Lehotou a Hybami pustne kedysi vychýrený hotel. Nedávno ho kúpila súkromná firma.

FOTO: Donovaly otvárajú detský park, ktorý na Slovensku nemá obdobu

Počas leta sú Donovaly "hlavným mestom detí".

Nízkotatranské lesy miznú

Národný park Nízke Tatry na budúci rok oslavuje 40 rokov existencie. Pri pohľade na jeho obnažené svahy a závery dolín je na mieste otázka, či ešte bude čo ochraňovať.

Vodiči pozor- panelovku medzi Diviakmi a Mošovcami úplne zatvoria

​​​​​​​Analýzy vzoriek starého betónu z panelovky ukázali, že podložie pod cestou musia stavbári ešte viac prehĺbiť. To bude mať za následok úplnú uzáveru trasy medzi dvomi obcami.

K. Kaliský: „Ničenie lesov národného parku pokračuje šialenou rýchlosťou.“

Karol Kaliský, ekológ, lesník, úspešný filmár a fotograf prírody, po ukončení štúdia lesníctva vo Zvolene dva roky pôsobil ako účastník projektu na záchranu tatranského kamzíka, ďalších päť rokov robil na Správe TANAP-u.

Všetky správy

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné. Počas obdobia v ústraní rozmýšľa o svojej politickej budúcnosti.

Šariš a Zemplín zasiahla ďalšia supercela, obce hlásia škody

Miestami až extrémne zrážky zasiahli okresy od Bardejova až po Sninu.

Tínedžeri sa posmievali topiacemu sa mužovi, nechali ho zomrieť

Hovorkyňa polície uviedla, že ani pri vypočúvaní neprejavili žiadnu ľútosť.

Odhalili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším. Vedci zistili, ako to je možné.

Devätnástu etapu vyhral Boasson Hagen, pelotón finišoval s veľkou stratou

Z triumfu sa radoval jazdec z úniku. Pelotón prišiel do cieľa s viac ako 12-minútovou stratou.

Kam vyraziť